luni, 21 iulie 2008

Cum se demonteaza si cum se repara demarorul de la Dacie.

fig. 1-Pozitionare demarorului la Dacie
Demarorul sau electromotorul, pentru cine nu stie, la orice autoturism, serveste la pornirea motorului cu combustie. Nu facem analiza tipului de pornire (pentru aceasta puteti gasi literatura de specialitate), dar trebuie sa specificam ca este o pornire indirecta, unde comanda pentru pornirea demmarorului este data de un releu auxiliar, notat RA in schemele de specialitate si care e comandat de cheia de contact a automobilului. Acesta, fata de celelalte relee de pe autovehicol, are contacte intarite pentru a suporta curentul pe care il absoarbe solenoidul 8, care actioneaza sistemul de cuplare al demarorului. Este cel mai mare consumator electric si de aceea, pentru a nu avea caderi de teniune importante, conductoarele cu care este alimentat au a secţiune mare, in jur de 25mmp.
In cele ce urmeaza, ne vom ocupa de demontarea si repararea demarorului adica de cum se schimba periile colectoare si bucsele demarorului. Eventual ne vom ocupa si de schimbarea solenoidului. Demontarea este putin mai dificila deoarece demarorul ,,iese'' din locul unde e montat numai in anumite pozitii, dar oricum e mai simplu decit la alte autoturisme, unde ca sa demontezi ceva ar trebui demontat tot motorul. In Fig.1 de mai sus este artata partea dreapta a masinii, unde este montat demarorul (sau electromotorul). Acesta, pentru cine nu stie, la orice masina, serveste la pornirea motorului cu combustie. La Dacie, (Dacia 1210 din1988, am eu) pentru demontarea demarorului, trebuiesc indepartate mai multe componente. Se incepe cu demontarea bornei 1, ,,minus'', a bateriei. Aici e nevoie de o cheie de 10 pentru o piulita de M 6. Se detaseaza apoi vasul de expansiune 4 si furtunul 5 care face legatura dintre vasul 4 si radiatorul masinii. Furtunul se desprinde de pe filtru de aer, pentru a nu incomoda scoaterea filtrului si a demarorului si nu se demonteaza de pe vasul de expansiune. Apoi, de pe piesa de legatura 13 dintre filtrul de aer 6 si carburator, se indeparteaza furtunul 14 si se desface colierul de fixare, desurubind surubul M5 al colierului. Filtrul de aer, 6, se demonteaza prin desurubarea piulitei 10 care e de M6 si are nevoie de o cheie de 10. Filtru de aer e fixat de aripa interioara in trei picioare prinse in bucse de cauciuc pe aripa interioara din dreapta. Prin indepartarea filtrului de aer si desprinderea arcului de acceleratie 25 din punctul 11 de pe carburator, vom putea avea acces la demarorul 21. Acesta este prins de carcasa volantei 18 prin flansa 7 cu ajutorul suruburilor 16 si 26.