luni, 5 decembrie 2011

Motorul electric trifazic: alimentare si pornire in monofazat




Retelele simetrice trifazate, inventate de catre Nicola Tesla, au dat denumirea generica de RST. Acestea produc un câmp magnetic invârtitor care face ca un motor electric trifazat, sincron sau asincron, sa se invârteasca. Întrun sistem monofazat n-avem câmp magnetic invartitor si deci câmpul magnetic care ia nastere in rotorul in scurtcircuit (la motorul asincron) este in faza cu cel produs de stator. Daca i se da un impuls intro parte sau in alta motorul pornest. Daca, infasurind un şnur pe ax sau pe fulia lui si inainte de a cupla tensiunea tragem de snur invârtind rotorul, dupa cuplara tensiunii motorul se invirteste in acel sens dat de snur. Motorul trifazic se poate porni si alimentându-l la tenisiunea de 220 V, adica faza si nul. Am specificat aceaasta deoarece, pe unele motoare se gaseste specificata si tensiunea de 220V dar aceea este trifazica. Este tensiunea măsurata intre faza si nulul retelei care este de 127 V trifazic. Aceasta se intâlneste mai ales in SUA. Exista multa teorie asupra acestui fel de pornire asupra caruia nu vreau sa insist. Exista modalitati de calcul pentru obtinerea celor doua faze lipsa in sistemul monofazat, cu ajutorul capacitaţilor, dar tensiunea obţinuta pentru celelalte ,,faze’’, nu este sinusoidala , iar randamentul este scazut. Prin inserierea bobinajului a doua faze, rezistenta creste, curentul (invers proporţional cu rezistenţa pe care o strabate) la aproximativ jumatate din valoarea nominala si la alimentare monofazata a motorului trifazat, puterea motorului scade, scade si turatia si deci implicit scade si cuplul la arbore.


Cititi tot articolul AICI .


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu