vineri, 1 februarie 2013

Învata ungureste bă, ca altfel mori de foame

Mi-am amintit de aceaste cuvinte după ce am citit cele aratate in linkul de aici de catre părintele protopop Florin Tohănean:

http://www.cotidianul.ro/aici-daca-nu-stii-ungureste-ori-inveti-ori-pleci-205749/
Sunt cutremuratoare faptele relatate in acest interviu al părintelui, care-ţi pun în gât nodul neputinţei. Vor fi oare vreodată repusi in drepturi cei de acolo, românii care au suferit foarte mult in martie 1990, dar si după acea? Va fi restabilita legea si ordinea? Nu prea cred având in vedere ca un prefect al Harghitei recent a fost promovat. Nu stiu daca  pentru ca avea vreo 18  procese pe rol in contencios administrativ impotriva administratiei locale... , dar astra e o politica de aplanare a conflictelor. De ori ce fel. Ungurii sunt scoliti si la scoala comunistilor, pentru ca intotdeauna au fost la conducere si pe vremea comunistilor. Gânditi-vă la Janos Fazekas, cei care stiţi, că eu doar deel imi amintesc..


Cuvintele care alatuiesc acest titlu sunt legate de urmatoarea intâmplare:
După revoluţie cineva  imi povestea cum tatăl lui îl bătea. Îl batea pentru ca nu voia sa invaţe limba maghiara, cum il invaţa el, după ureche asa cum o stia şi el...
,,-Învata ungureste bă, ascultă aci la mine!'' îi spunea tatăl. 
Si pruncul încăpătânat, cu lacrimi siroind pe obraz si-a intrebat tatal:
,,-De ce să învat eu limba asta care nu-mi place?''
,,-Pentru ca ai sa mori de foame bă,  dacă nu stii ungureşte''
Anii au trecut. Luat de grijile vieţii  si abia acum am  realiza grozavia acestei întâmplari. Ea se petrecea in 1952 in Regat, cum spun ardelenii.
Tatăl copilului emigrase din zona Bihorului inainte de primul război mondial şi mă înfioară viziunea pe care  a avut-o atunci, ca ce se va intâmpla cu acei români care nu stiu limba maghiara în anumite zone ale ţării.

2 comentarii:

  1. si protopopul asta are Iphone5 ca si cel din Covasna?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. E bine numai atât. Daca ar avea ceas ca 20000 de euro ca mMitropolitul Moscovei sau ca Daniel ...

      Ștergere