În caz că v-ați întrebat vreodată ce legătură are coada vacii cu
ștampila primăriei...!!! Ecartamentul standard al căilor ferate din
Statele Unite este de 143,5 cm. Este un număr foarte ciudat. De ce se
folosește acest ecartament ? Pentru că așa se construiau în Anglia, iar
primele căi ferate din SUA au fost făcute de englezi expatriați. De ce
construiau englezii așa ? Pentru că primele căi ferate au fost făcute de
oamenii care construiseră tramvaiele premergătoare trenului și acesta
era ecartamentul folosit de ei. Dar de ce se folosea la tramvaie acest
ecartament ? Atunci când au început să se facă tramvaiele, s-au folosit
aceleași scule și șabloane pe care le foloseau pentru a construi
trăsuri, iar la acestea, asta era spațierea roților. Dar de ce aveau
trăsurile nevoie de această distanță între roți ? Ei bine, dacă ar fi
încercat să folosească orice altă spațiere, roțile s-ar fi rupt, în cele
din urmă, pe vreunul din vechile drumuri din Anglia , pentru că aceasta
era depărtarea dintre șanțurile săpate de alte roți, de-a lungul
timpului. Cine construise aceste drumuri ? Primele drumuri ce acopereau
mari distanțe în Europa (implicit în Anglia ) au fost construite de Roma
Imperială, pentru legiunile ei. Multe drumuri au fost folosite de
atunci până în ziua de azi. Iar carele de luptă romane au săpat primele
șanțuri în ele, și după aceea, toată lumea și-a potrivit roțile după
ele, ca să nu riște să și le strice. De vreme ce carele de luptă erau
făcute de romani, sau la comanda lor, erau toate la fel, în privința
standardelor. Ecartamentul căilor ferate din Statele Unite de 143,5 cm
derivă din specificațiile originale pentru carele de luptă
romane...Birocrația este nemuritoare! Astfel că, dacă vreodată vă
întâlniți cu cine știe ce specificații stranii și vă întrebați "de unde
curu' calului le-au scos ăștia ?", este perfect posibil să fie o
întrebare corectă, pentru că, de exemplu, carele de luptă romane erau
făcute astfel încât lățimea lor să fie cât fundurile celor doi cai.
Astfel, am găsit răspunsul la întrebarea de la care am pornit inițial. Și
acum partea interesantă. Când privim naveta spațială pe platforma ei de
lansare, vedem două rachete auxiliare atașate de rezervorul principal
de combustibil. Acestea sunt "Solid Rocket Boosters" – SRB. SRB-urile
sunt făcute de Thiokol, la fabrica din Utah. Inginerii care au proiectat
SRB-urile ar fi vrut să le facă mai mari în diametru, dar ele trebuia
să fie transportate cu trenul de la fabrică până la locul de lansare.
Calea ferată trece printr-un tunel,în munți. SRB-urile trebuia să încapă
în tunel. Tunelul este făcut pe măsura căii ferate, care este, la
rândul ei, cam cât "cururile" a doi cai. Astfel că una din trăsăturile
esențiale ale propulsiei celui mai puternic mijloc de transport din ziua
de azi a fost determinată, acum mai mult de două mii de ani, de lățimea
standard a unui cur de cal. Îți sta mintea în loc
Sursa: e-mail de pe internet
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu